Suomen Sinfoniaorkesterit, Suomen Säveltäjät ja Suomen Säveltäjäin Sibelius-rahasto pohtivat pari vuotta sitten, Sibeliuksen juhlavuoden kynnyksellä, kuinka suomalainen musiikkielämä voisi juhlistaa 100-vuotiasta Suomea. Jean Sibeliuksen painoarvo suomalaisen kulttuuri-identiteetin luomisessa sekä suomalaisen säveltaiteen aseman vakiinnuttamisessa maailmalla on ollut merkittävä.

Tätä menneisyyttä kunnioittaen haluttiin tuoda esiin, kuinka elinvoimainen suomalainen säveltaide on tänään ja kuinka tämän päivän musiikki on olennainen osa orkestereiden repertuaaria. Osoituksena tästä Sibeliuksen seuraajat -hankkeessa orkesterit tilasivat valitsemiltaan suomalaisilta säveltäjiltä 15 teosta, jotka kaikki esitetään juhlavuoden 2017 aikana.

Suomen Säveltäjäin Sibelius-rahasto tuki orkestereita sävellystilausavustuksilla, jotka rahoitettiin Suomen Kulttuurirahastolta saadulla apurahalla.

Syyskauden avauskonsertissa 16.9. Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri kantaesittää Sakari Oramon johdolla oman tilaustyönsä, Juhani Nuorvalan Variationes ex 'Bene quondam'. Nuorvala sai aikoinaan orkesterin käyttöönsä päiväksi ja kokeili muusikoiden kanssa mikrotonaalista materiaaliaan. Teoksestaan säveltäjä kertoo näin:

"Uusi jousiorkesterisävellykseni on Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin tilausteos osana Suomen juhlavuotta. Se on muunnelmasarja, jonka teema on suomalainen tai ainakin Suomessa tunnettu sävelmä - mutta paljon vanhempi kuin valtiomme itsenäisyys. Piæ cantiones -laulu no. 47, Bene quondam dociles (alkuperäisessä vuoden 1582 niteessä no. 36), on minusta kokoelman kauneimpia. Tuo fryyginen melodia on kummitellut mielessäni siitä saakka, kun tein siitä elektronisen pop-version musiikkinäytelmään Turun linnan rakastavaiset vuonna 1999. Se oli mukana sävellyskonsertissani Amsterdamissa vuonna 2006, ja se yritti putkahtaa orkesterikappaleeseeni vuonna 2014. Jousiorkesterimuunnelmissa Piæ cantiones -sävelmä saa moniaita ilmiasuja, jotka edustavat laajaa kirjoa nykypäivän konserttimusiikin tekotapoja - tietenkin niitä, jotka itse koen elinvoimaisiksi ja ajankohtaisiksi ja omiksi ja rakkaiksi.

Kun näen otsikon ”Suomi 100”, ajatukseni menevät Venäjän vallan aikaan syntyneeseen isääni, joka sai elää kauemmin kuin Suomi on vielä ehtinyt olla itsenäinen, ja äitiini, joka syntyi ”Suomi 1” -vuonna. Itse ilmestyin kuvioihin joitakin vuosia ennen satasen puoliväliä. Muutamaa sukupolvea pidempiä kaaria piirtyy Bene quondam -muunnelmien avausosassa Holvi, kun puolentuhatta vuotta vanha harras teema punoutuu arkaaissävyisiin kaanonsommitelmiin.

Enharmonia-nimisessä osassa katsotaan vielä paljon kauemmaksi menneisyyteen. Teeman asteikko on siinä muunnettu diatonisesta enharmoniseksi. Antiikin Kreikan musiikissa asteikot voitiin muodostaa joko diatonisista, kromaattisista tai enharmonisista tetrakordeista (so. nelisäveliköistä). Enharmonisessa asteikossa esiintyi jännittäviä mikrointervalleja, neljäsosa-askeleita. Enharmoninen genus jäi unohduksiin, mutta 1500-luvulla eräissä myöhäisrenessanssin kokeiluissa se koetettiin - tuloksetta - ottaa taas käyttöön. Nykyään mikrotonaalisuus kiinnostaa säveltäjiä suuresti kaikkialla maailmassa.

Blues-osassa teema on puolestaan muunnettu niin, että diatonisten tetrakordien asemesta käytetään kromaattisia.

Kalifornia-osassa pentatoninen asteikko, gamelan-musiikkia muistuttava kudos ja lempeän koristeelliset melodiakaarrokset soikoon kunnianosoituksena suurenmoiselle länsirannikon säveltäjälle Lou Harrisonille, jonka syntymästä on tänä vuonna kulunut 100 vuotta.

Mosaiikki-osan minimalistiset kuviopinnat ovat tietenkin nekin amerikkalaisen musiikin innoittamia. Jo oli aikakin, että minä – maamme kai tunnetuin minimalisti – kirjoitin muutaman minimalistisen partituurisivun!

Vielä yksi vuosiluku. Sävellykseni kantaesityspäivänä 16.9. on tullut kuluneeksi 40 vuotta glam rock -tähti Marc Bolanin kuolemasta. Piæ cantiones -sävelmät olivat hengellisiä teinilauluja. Bene quondam -muunnelmien finaaliin Mash-up olen lainannut omien teinivuosieni nuorisomusiikkia."

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin syyskauden avauskonsertti la 16.9. klo 19, Snellman-salissa

Katso konsertin koko ohjelma tästä