29.10.2019
Pyhäinpäivän tunnelmointia Petteri Pitkon johdolla

- KPKO konsertoi pyhäinpäivän aattona Kaarlelan kirkossa, sama ohjelma esitetään iltaa aiemmin Kauhavalla

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin (KPKO) perinteeksi muodostuneen pyhäinpäivän konsertin ohjelmassa on tänä vuonna niin kirkkomusiikin suurmiehien säveliä kuin harvemmin kuultua Pärtin, Hindemithin ja Gubaidulinan musiikkia. Pyhäinpäivän aattona, perjantaina 1.11. Kokkolan Kaarlelan kirkossa esitettävä ohjelma kuullaan iltaa aiemmin, torstaina 31.10. Kauhavan kirkossa. 

Konserttien musiikin johdosta vastaa niin solistina kuin kamarimuusikkona aktiivinen cembalisti-urkuri Petteri Pitko. Hän toimii Suomalaisen Barokkiorkesterin taiteellisena johtajana sekä vanhan musiikin lehtorina Novia-ammattikorkeakoulussa Pietarsaaressa. Hänen ohjelmistonsa ulottuu varhaisbarokista aina uusimman musiikin kantaesityksiin.

Pitkon kokoamassa ohjelmassa kietoutuvat yhteen suru, kaipuu ja kiitollisuus. Konsertin avaava, Arvo Pärtin (s. 1935) urkuteos Trivium vuodelta 1976 rakentuu hiljaisen, meditatiivisen musiikin ja voimakkaan välitaitteen kontrastoinnille. Se on yksi ensimmäisistä Pärtin tintinnabuli-tyylin teoksista.

Paul Hindemith (1895-1963) sävelsi teoksensa Trauermusik (Surumusiikki) yhdessä päivässä, 21. tammikuuta 1936 Lontoossa, edellisenä päivänä kuolleen Iso-Britannian kuninkaan Yrjö V:n muistolle. Trauermusik on kestoltaan lyhyt, neliosainen kokonaisuus, jonka painopisteet ovat hitaissa ääriosissa. Viimeisessä osassa säveltäjä siteeraa Bachin koraalia Für deinen Thron tret ich hiermit (BWV 327). Solistina teoksessa esiintyy KPKO:n sooloalttoviulisti Hanna Pakkala

Dietrich Buxtehude (1637-1707) oli Bachia edeltävän sukupolven merkittävimpiä saksalaisia kirkkomuusikoita ja myös Bachin tärkeä esikuva. Valtaosa Buxtehuden tuotannosta on kirkollista vokaali- ja urkumusiikkia. Konsertissa kuultavat kontrapunktiset variaatiot koraalista Mit Fried’ und Freud’ ich fahr dahin (BuxWV 76) Buxtehude sävelsi 1670-luvun alussa ystävänsä hautajaisiin.

“Viidenneksi evankelistaksi” kutsuttu Johann Sebastian Bach (1685-1750) teki elämäntyönsä Lepzigin Tuomaskanttorina. Hänen laajaan tuotantoonsa kuului kuitenkin kaikkia barokin ajan musiikin lajeja oopperaa lukuun ottamatta. Alun perin E-duuri-viulukonsertoksi sävelletty D-duuri-cembalokonsertto BWV 1054 syntyi todennäköisesti Collegia musica -yhdistyksen klaveristien esitettäväksi julkisissa, kaikille avoimissa konserteissa. Die Kunst der Fuge on Bachin viimeinen suuri teos. Konserteissa esitetään julkaisun viimeinen fuuga, keskeneräiseksi jäänyt Contrapunctus XIX, joka perustuu kolmeen teemaan. Bachin sanotaan kuolleen sitä säveltäessä. Perinteisesti viimeiseen fuugaan on liitetty Bachin koraali Wenn wir in höchsten Nöten sein, mikä myös kuullaan konsertin viimeisenä kappaleena. 

Kansainvälisesti arvostettu, monikertaisesti palkittu ja merkittäviä kunnianosoituksia saanut säveltäjä Sofia Gubaidulina (s. 1931) kuuluu konsertin harvinaisempiin säveltäjänimiin. Siitä huolimatta Gubaidulina kuuluu Šostakovitšin jälkeisen sukupolven kiinnostavimpiin neuvostosäveltäjiin Alfred Šnitken, Edison Denisovin ja Arvo Pärtin ohella. Gubaidulinan käyttämä koraali teoksessaan ”Meditaatio Bachin koraalista ’Vor deinen Thron tret ich hiermit’” perustuu samaan sävelmään kuin tämän konsertin päättävä Bachin teos ”Wenn wir in höchsten Nöten sein”. Gubaidulina on kamariyhtyeelle säveltämässään teoksessa inspiroitunut paitsi Bachin koraalista, myös Bachin usein soveltamasta lukusymboliikasta.

Kauhavan konsertti to 31.10. klo 19.00 Kauhavan kirkossa järjestetään yhteistyössä Kauhavan kulttuuritoimen ja seurakunnan kanssa. Ohjelma ovelta 20 €.

Kokkolan konsertti pe 1.11. klo 19.00 Kaarlelan kirkossa on osa KPKO:n kautta. Liput: www.lipputoimisto.fi

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle